PENGHAYATAN
UNSUR-UNSUR SENI
1.0 Pengenalan
Istilah seni yang biasa difahami
seseorang ialah sebagai sesuatu yang halus, elok, cantik dan menarik,
kebiasaannya diciptakan dengan bakat, kecekapan atau kehandalan seseorang
individu itu. Seni kebiasaannya dikaitkan dengan keindahan dan kecantikan namun
ada wujud juga seni yang tidak memberikan rasa indah kepada pengamatnya. Di
sinilah terletaknya daya tarikan seni itu sendiri dalam keupayaan dan
kebolehannya untuk menimbulkan pelbagai rasa, tafsiran, fikiran dan persoalan.
Panduan
nilai dalam aplikasi Pendidikan Seni yang berdasarkan keindahan merupakan
sebahagian dari ciptaan Tuhan. Kesedaran terhadap kekuasaan Tuhan yang
menciptakan segala isi dunia dengan keindahan dapat dihayati dan diselami
dengan pelbagai cara. Pemilihan subjek iaitu alam atau landskap yang indah untuk dikongsi bersama dalam lukisan
menunjukkan sifat Tuhan yang berkuasa dan tidak dapat ditandingi manusia. Nilai
ini haruslah diserapkan dalam diri pelajar supaya pembelajarannya mempunyai
landasan yang betul. Setiap keindahan merupakan seni yang baik.
Aplikasi
unsur seni dijalankan dengan percubaan dan interpretasi terhadap bahan-bahan
seni yang bertujuan untuk menyelesaikan masalah, menggambarkan kefahaman,
tujuan, idea, konsep dan memperkembangkan gaya serta pernyataan falsafah dan
kepercayaan.
Plato
merupakan ahli falsafah pertama yang berbicara tentang seni. Menurutnya, seni
ialah aktiviti berkaitan peniruan (mimesis). Peniruan berlaku hasil pemerhatian
manusia terhadap alam ini hingga menimbulkan satu konsep tentang idea yang
merupakan konsep asas dalam menerangkan sesuatu. Daripada idea itu berkembanglah
seni dengan pemaparan usaha menghasilkan keindahan yang idealistik dan bersifat
transenden. Baginya lagi, keindahan dan kecantikan terunggul tidak wujud di
dunia ini, tetapi boleh dipelajari dan ditiru daripada alam dalam usaha
menghasilkan keindahan yang paling sempurna. Berkembang daripada pendapat
inilah tokoh-tokoh kesenian di Barat mengorak langkah dalam membicarakan
kesenian dan seterusnya mencipta karya seni.
Dalam
menghasilkankan karya-karya seni penghayatan unsur-unsur seni perlu ada. Hal
ini bagi memastikan karya yang dihasilkan nampak menarik dan istimewa.
2.0 Penghayatan
unsur seni
Unsur-unsur seni merupakan elemen asas
dalam menghasilkan sesebuah karya seni. Unsur-unsur seni juga penting untuk
dikenali dan difahami oleh setiap orang yang ingin menceburkan diri dalam
bidang ini. Oleh kerana setiap karya seni yang terdapat di dunia ini biasanya
mempunyai lebih daripada satu unsur seni maka semua unsur-unsur seni ini mesti
difahami dan di kuasai dengan lebih mendalam oleh setiap orang yang berkaitan
dengan bidang seni ini.
Pada
masa kini bidang seni berkembang dengan meluas sekali. Oleh yang demikian,
munculnya pelbagai karya, teknologi baru, produk dan sebagainya yang berkaitan
seni dihasilkan menguna dan menggabungkan unsur-unsur seni.
Dalam
seni reka terdapat enam unsur yang asas. Antaranya ialah garisan, warna, rupa,
bentuk, jalinan dan ruang. Unsur-unsur ini merupakan asas di mana semua reka
bentuk dicipta. Contohnya seperti membina rumah, bahan-bahan asas yang
digunakan ialah batu bata, simen, kayu dan pasir. Tetapi bagi seni tampak pula,
asas yang diguna pakai untuk menghasikan sesebuah reka bentuk ataupun karya
ialah unsur-unsur seni. Walaupun sesebuah hasil karya atau hasil kerja seni
tampak itu kelihatan mudah namun hasil tersebut mesti mengandungi
sekurang-kurangnya dua unsur seni. Misalnya, sekeping kertas yang ditulis
dengan nama seseorang, disitu kita akan perolehi dua unsur seni iaitu garisan
dan ruang.
2.1 Garisan
Garisan wujud dengan semulajadi ataupun
dengan buatan manusia. Garisan-garisan yang wujud semulajadi terdapat pada
kulit timun, kulit kerang, badan harimau, permukaan daun dan sarang
labah-labah. Garisan yang terdapat di alam semulajadi biasanya digunakan oleh
manusia sebagai ilham dalam menghasilkan gubahan atau corak sesuatu benda. Dari
segi seni tampak garisan merupakan tanda yang dihasilkan dilakukan melalui
pergerakan, gesekan atau goresan alat lukis di atas sesuatu permukaan yang
rata. Garisan dapat digunakan untuk melukis dan menulis. Chang Hoo Woon (1997)
menjelaskan “Berbagai-bagai jenis alatan boleh digunakan untuk menghasilkan
garisan seperti pen, kapur, pastel, pisau ukir, alatan semburan dan berus.
Selain daripada ituteknik-teknik kraf tangan seperti kolaj dan cetakan juga
boleh menghasilkan lukisan”.
Unsur
yang paling asas dalam seni tampak ialah garisan. Unsur garisan hampir
kesemuanya berkait dengan seni tampak.
Chang Hoo Woon (1997) membahaskan:
Karya-karya
seni seperti catan menggunakan garisan sebagai kerja peringkat awal. Subjek
gubahan dilukis terlebih dahulu dengan pensel aiaitu salah satu media lukisan
sebelum dilengkapakan dengan warna. Begitu juga halnya dengan seni arca.
Sebelum sesebuah arca dibentuk, rupa bentuknya dilukiskan di atas kertas
terlebih dahulu. Lakaran awal membolehkan sesuatu karya itu dihasilakn dengan
lebih terancang dan kemas.
Di
samping itu, garisan tidak semestinye lurus tetapi ia boleh terdiri daripada
garis yang melengkung, bulat, bersudut dan beralun. Walhal, garisan juga
terdapat dengan berwarna-warni selain dari berwarna hitam sahaja. Panjang dan
pendek juga adalah di bolehkan dalam sesuatu garisan itu.
Selain
itu, garisan mempunyai pelbagai jenis yang boleh digunakan untuk menggambarkan
sesuatu bende. Sesebuah lukisan yang dihasilkan terdiri daripada gabungan
beberapa jenis garisan yang berbeza. Antara jenis-jenis garisan yang terdapat
dalam seni visual ialah garisan tebal, berbiji, berbulu, nipis, bertitik-titik,
bergerigi, beralun, berlingkar, putus-putus, beranyam, berduri dan bergetar.
Pemilihan
garisan dalam menghasilkan sesuatu lukisan itu bergantung kepada sifat fizikal
subjek atau bende yang hendak dihasilkan itu. Jika ingin menghsilkan lukisan
permandangan di kawasan air sungai maka garisan-garisan yang kesat dan bergetar
digunakan untuk menggambarkan air dan batas-batas di sekitar kawasan itu.
Sekiranya pula hendak menghasilkan subjek yang bersaiz besar seperti seekor
gajah, garisan-garisan yang tebal dan kasar perlu digunakan untuk menonjolkan
lagi sifat fizikal gajah tersebut. Buku-buku bergambar ataupun komik banyak
memaparkan contoh-contoh lukisan yang mengunakan unsur seni garisan didalamnya.
Contonya seperti komik Doremon dan Naruto.
2.2 Warna
Warna merupakan
perkara yang asas yang sering kita lihat setiap hari pada alam semulajadi.
Warna memainkan peranan yang sangat besar didalam kehidupan kita dari segi
personaliti, kebudayaan dan psikologi. Personaliti seseorang itu dapat di
tonjolkan melalui warna kegemaran mereka. Orang yang sering memakai pakaian
atau bende-bende yang berwarna merah jambu sering dikaitkan dengan bersifat
lemah-lembut dan penyayang. Walaubagaimanapun, warna juga mempunyai peranan
dalam kebudayaan. Sebagai contoh, masyarakat cina mempercayai bahawa warna
merah melambangkan kemeriahan, kemewahan dan kemegahan kaum mereka. Manakala
dari sudut psikologi pula, warna dapat mempengaruhi emosi kita. Apabila kita
berada ditempat yang dipenuhi dengan tumbuhan hijau, kita akan berasa nyaman,
tenang dan segar.
Chang
Hoo Woon (1997) membahaskan:
Dalam seni tampak, warna
menjadikan komunikasi tampak lebih berkesan. Selain daripada menjadikan sesuatu
hasil gubahan itu lebih menarik, ia juga digunakan oleh pengkaryawan untuk
tujuan ekspresif. Tujuan utama teori warna dipelajar adalah untuk membolehkan
pelajar-pelajar memahami ciri-ciri warna dan tahu mengakplikasikan pengetahuan
ini dalam aktiviti-aktiviti seni tampak.
Warna terhasil
daripada cahaya. Oleh itu tanpa cahaya warna tidak akan wujud. Warna dihasilkan
apabila cahaya diterbalikkan dari permukaan sesuatu objek. Kita boleh melihat
gelombang-gelombang cahaya yang diterbalikkan dari objek-objek di sekeliling
kita. Setiap warna mempunyai jarak gelombang yang berbeza-beza.

Roda
warna digunakan dalam menjadikan panduan semasa melakukan kajian mengenai sifat
pertalian di antara warna-warna. Kita boleh menghasilkan pelbagai jenis warna
dengan hanya mengunakan campuran tiga hue warna. Roda warna yang pertama
dicipta oleh Sir Isaac Newton. Beliau menyusun ketujuh-tujuh warna spektrum di
dalam sebuah bulatan. Pada awal kurun ke-18, warna-warna utama telah ditemui
oleh seorang rakyat Perancis yang dikenali sebagai Teori Merah, Kuning dan
Biru.
Dalam
seni visual terdapat pelbagai jenis warna. Jenis warna yang paling utama
digelarkan sebagai warna asas ataupun warna prime. Warna ini terdiri daripada
warna merah, kuning dan biru. Campuran daripada warna-warna ini dapat
menghasilkan jenis-jenis warna yang lain seperti warna sekunder, warna tertier,
warna penggenap dan warna harmoni. Oleh itu, dapat dilihat di sini
campuran-campuran warna asas ini dapat menghasilkan berpuluh-puluh warna yang
lain. Walaubagaimanapun, warna asas atau utama ini tidak dapat dihasilakn
menggunakan campuran warna-warna yang lain.
2.3 Jalinan
Jalinan ialah
sifat fizikal yang terdapat pada permukaan bahan dan objek. Semua objek
mempunyai jalainan pada permukaannya. Permukaan buah epal, cakera padat dan
botol mempunyai sifat jalinan yang licin. Berlainan pula dengan kulit buah
rambutan, buah durian, kulit kerang dan permukaan batang pokok yang bersifat
kasar dan kesat. Manankala bagi kain sutera pula bersifat halus dan lembut.
Nilai permukaan pada objek-objek boleh dialami dengan cara melihat, menyentuh
dan merasa.

Terdapat
dua jenis garisan dalam seni iaitu jalinan tampak dan jalinan sentuh. Jalinan
tampak hanya dapat dilihat sahaja dan tidak dapat dirasai oleh tangan ataupun
sebarang benda. Hal ini kerana jalinan tersebut hanya bersifat ilusi namun
tidak dapat dirasai. Jalinan ini kebiasaannya terdapat pada lukisan, catan,
kulit buah tembikar, badan rama-rama dan sebagainya. Jalinan yang terdapat pada
buah tembikar dapat dilihat oleh mata kasar namun apabila disentuh jalinan
tersebut tidak dapat dirasai. Manakala jalinan sentuh pula dapat dilihat oleh
mata sertai disentuh permukaannya oleh anggota badan kita. Antara contohnya
ialah pohon kayu, kerang, anyaman ketupat, ukiran pada permukaan kayu dan
tembikar. Corak yang ditekankan pada permukaan permukaan tembikar seperti Labu
Sayong menghasilkan kesan jalinan sentuh. Jalinannya dapat dilihat dan dirasai
oleh deria sentuh.
2.4 Rupa
Rupa ialah
sesuatu gambaran atau imejan ynag bersifat rata pada sesuatu permukaan.
Permukaannya adalah kosong dan rupa bersifat dua dimensi. Rupa boleh dihasilkan
melalui penggunaan garisan dan warna. Logo, corak dan muka taip adalah salah
satu contoh-contoh seni grafik yang terdiri daripada unsur rupa. Rupa bagi logo
dan corak dapat dihasilkan dengan menggunakan sebarang motif dan diubah suaikan
menjadi rupa yang mudah untuk dijadikan lambang ataupun corak. Rupa muka taip
pula gaya huruf yang digunakan di dalam kerja grafik seperti tulisan Roman,
Arial, Gothic, Sans Serif Shaded dan Block.
Rupa
dapat dibahagikan kepada dua jenis umum, iaitu rupa organik dan rupa geometri.
Rupa organik kebiasaannya boleh dilihat pada alam semula jadi ini seperti flora
dan fauna. Rupa ini bersifat bebas dan tidak terikat dengan sempadan-sempadan
yang tetap taupun bersudut. Oleh kerana rupa ini bersifat semula jadi maka
garis-garisan tepian rupa ini kebiasaannya melengkung, bengkang-bengkok serta
berlekuk-lekuk. Sebagai contoh, logo Bank Simpanan Nasional dan Bank Negara
Malaysia. Rupa geometri memainkan peranan yang besar di dalam reka bentuk
industri dan reka bentuk seni bina sesebuah bangunan serta lain-lain.
Kebanyakkan reka bentuk bangunan serata barangan kegunaan harian adalah
berasaskan kepada rupa geometri. Mesin basuh dan televisyen misalnya,
mengunakan rupa segi empat dalam penghasilannya. Rupa ini yang dikatakan
mempunyai sempadan-sempadan tetap.

Rupa
juga terdapat dalam rupa positif dan negatif. Sekeping kertas itu mempunyai
ruang. Apabila kita melukiskan sesuatu rupa di atas kertas lukisan, rupa itu
wujud di dalam satu ruang. Sekiranya rupa itu dihitam ataupun diwarnakan maka
ia dikenali sebagai rupa positif. Sebaliknya jika kawasan ruang sekeliling
objek itu pula dihitam atau diwarnakan, ia dikenali sebagai rupa negatif.
3.0 Penutup
Jelaslah dalam seni ini terdapat
pelbagai unsur-unsur seni. Seni begitu luas skop pengertiannya. Oleh itu,
penghayatan yang baik diperlukan dalam diri setiap orang bagi mempelajari
pendidikan seni visual ini.
Kefahaman
terhadap sesuatu karya seni boleh menjadi satu asas untuk mengembangkan
pemikiran dan kreativiti manusia. Kefahaman terhadap sesuatu karya seni akan
membantu seseorang individu itu untuk menjana dan mencipta perkembangan ilmu
seni itu ke arah yang lebih berkesan. Apatah lagi jika karya seni itu dapat
difahami dengan lebih mendalam. Perkembangan yang berkaitan dengan seni semasa
zaman kanak-kanak juga mempengaruhi daya intelektual individu itu sendiri ketika
remaja dan dewasa.
Joseph
Chiari (1997) menjelaskan “Pengetahuan dalam pendidikan seni visual boleh
membantu seseorang itu dalam mengenali suasana persekitarannya”. Hakikat ini
dapat menjelaskan bahawa pendidikan dan seni visual menjadi begitu penting kepada
kanak-kanak dan remaja. Hal ini menjadi semakin subur dan bertambah matang
apabila remaja itu meningkat ke usia dewasa.
Chang, H.W.
(1997). Teori seni tampak. Selangor:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zakaria Ali.
(1989). Seni dan seniman esei-esei seni
halus. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan
Pustaka.
Mohd Sabran Md
Sani. (2006, Dis 30). Bukan sekadar
hiasan. Harian Metro, 22.
Rathus, L.F.
(2011). Understanding art (6th edition).
Nwe Jersey: Wadsworth Thomson
learning.
Smith, R.
(2003). The artist’s handbook (3rd
edition). Washington: A Dorling Kindersley
Book.
Salam sejahtera, saya Azlina, editor untuk buku teks Pendidikan Seni Visual yang diterbitkan untuk Kementerian Pendidikan Malaysia ingin memohon kebenaran menggunakan gambar/foto/karya yang terdapat dalam blog cik/encik/tuan/puan. Sila hubungi saya di emel yusazlina11@gmail.com berikut untuk maklumat lanjut. Terima kasih
ReplyDelete